Op
maandagmorgen 8:45 uur hadden we een gastcollege. Op voorhand wist ik niet waar
het gastcollege over zou gaan. Het gingen over merkenrecht. Dorus van der Burgt,
deskundige op het gebied van merkenrecht gaf ons dit gastcollege. Hij vertelde
over de meest voorkomende verschijningsvormen: woordmerken, beeldmerken,
vormmerken, kleurmerken.
Voorbeelden hiervan zijn:
Woordmerken: Google, Coca Cola, Aspirine, Avans.
Beeldmerken: Adidas, Puma, G-star, C&A.
Vorm- en kleurmerken: flesje van Coca Cola. Senseo koffieapparaat. Inburgering = bijvoorbeeld KitKat. Het publiek
herkent jou vorm van product. Nog een vormmerk is de driehoekige chocolade Toblerone.
Hij zei ook dat een merk geldt voor 10 jaar. Je moet het merk wel gebruiken. Heb je het merk de afgelopen 5 jaar niet gebruikt dan kunnen anderen
er gebruik van maken en worden zij de merkhouder. Ook sprak hij over
merkpiraterij, wat erg veel voor komt. Een voorbeeld hiervan is te zien op de
afbeelding. Er kan ook verwarringsgevaar ontstaan. Denk hierbij aan JEEP die
zijn merknaam kwijt is, omdat iedereen het woord gebruikt.
Het was een zeer interessant college. Hij kwam met nog meer voorbeelden wat het
erg duidelijk maakte. Hij hield het erg simpel en ik kon het daardoor goed
volgen.
Het was een zeer interessant college. Hij kwam met nog meer voorbeelden wat het
erg duidelijk maakte. Hij hield het erg simpel en ik kon het daardoor goed
volgen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten