maandag 22 april 2013

Business Model Canvas

Invulling rechterkant



Toelichting Business Model Canvas


~~~

Klantsegmenten
KIJK magazine richt zich op de nichemarkt. Het magazine richt zich namelijk op de mens die graag specifieke kennis op doet over de onderwerpen: wetenschap, techniek, maatschappij en geschiedenis. 1 Doordat KIJK zich richt op een specifieke markt heeft zij weinig last van concurrentie. Zij is namelijk een van de weinige aanbieders op de markt. De lezer van KIJK wordt gekenmerkt loyaal te zijn, omdat de KIJK ingaat op haar specifieke klantenwens en bereid is te betalen hiervoor. Daarnaast is 80% man, zo blijkt uit cijfers die Sonom 2 heeft gepubliceerd. De lezer van het tijdschrift is dus voornamelijk een betatype. Wel heeft de KIJK segmenten, namelijk de losse verkoop en abonnementen.

~~~
Waarde proposities
KIJK magazine heeft een onderscheidende positie, omdat de wetenschapsverhalen een sterke binding hebben met de interesses van de klant. Zij doet onderzoek naar de onderwerpen die de lezer boeit, hierdoor sluit het aan bij de wens van de klant. De onderwerpen die KIJK magazine beschrijft zijn divers en er wordt diep op ingegaan. Hiermee onderscheidt KIJK magazine zich van de concurrent, omdat die zich richt op algemene informatie. Daarnaast hechten de abonnees waarde aan het  gemak dat het blad maandelijks wordt thuisgestuurd voor een lagere prijs. KIJK magazine biedt ook losse verkoop aan voor de lezer,  die  het blad alleen  wil aanschaffen wanneer daar behoefte aan is.

Over deze onderwerpen wordt doormiddel van feiten informatie samengesteld. Hieraan geeft zij een humoristische tint, waardoor de lezer op een leuke manier inzicht krijgt in populaire wetenschap. Het is een blad om te bewaren, omdat veel tijdloze informatie geeft.
Wanneer de lezer behoefte heeft aan een inhoudelijke toelichting, biedt KIJK magazine de lezer de mogelijkheid om deze vragen te per e-mail of brief te stellen.

Gekeken naar de BCG-matrix, ontwikkeld door de Boston Consulting Group, 3 is de KIJK een Cash Cow. KIJK magazine heeft de top van de marktvraag op dit moment bereikt en maakt al een gedurende langere tijd winst.


~~~


De klanten hebben de mogelijkheid om via geautomatiseerde diensten, zoals de webshop, een abonnement af te sluiten of een los exemplaar te kopen. Er is actueel nieuws te vinden op de website. Het inzien van een gedeelte van het blad, kan een nog niet geabonneerde lezer overtuigen om zich te abonneren. Daarnaast is voor de klant zelfservice mogelijk, zij kunnen een los exemplaar kopen in de tijdschriftenwinkel bij hen in de buurt. De losse verkoop in tijdschriftenwinkels bevordert de uitbreiding van distributiekanalen voor KIJK magazine. Tevens verbetert dit de relatie met de klant.



Kanalen
De klant kan zich op het KIJK magazine abonneren. Zij ontvangt hierdoor iedere maand het magazine thuis via de post. Daarnaast is er een losse verkoop via het internet en wordt het magazine in de tijdschriftwinkels aangeboden. De service die het bedrijf biedt via het internet is kosteloze verzending bij een aankoop hoger dan €4,95. 4 Daarnaast kan men kosteloos een deel van het magazine door bladeren op internet. Door publicatie online wordt de klant gestimuleerd om de rest van het magazine ook door te lezen. Als laatste is er ook nog de mogelijkheid om een digitaal abonnement af te sluiten, dit kan gelezen worden op tablets of op een smartphone. 5

 KIJK magazine communiceert onder andere met de klant doormiddel van het internet. Het magazine heeft hiervoor haar eigen website. Hierop is informatie te vinden over abonnementen, acties en er is een overzicht van gerelateerd nieuws. Daarnaast kan de lezer zich abonneren op de nieuwsbrief. KIJK magazine kan hen dan een persoonlijke mail sturen met acties en aanbiedingen. Tevens bereikt het blad haar publiek door Social Media. KIJK magazine heeft een Twitter6- en een Facebookaccount7.  Hierop kan de klant haar mening geven, reageren op actualiteiten en vragen stellen. Dit kan ook telefonisch. Hierdoor is er veel interactie tussen de klant en KIJK magazine. Bij losse verkoop is de klant anoniem, hierdoor zijn zij moeilijker te bereiken. KIJK magazine wil hen toch bereiken door reclame en daarnaast wordt het magazine aangeboden in leesmappen. Indien een bedrijf er behoefte aan heeft om KIJK magazine op te nemen in haar leesmap, moet zij contact opnemen met de accountmanager van de KIJK.

Klantrelatie
KIJK magazine vindt de klantrelaties erg belangrijk. Ze biedt haar lezers persoonlijke hulp. De klanten kunnen via e-mail contact op nemen met KIJK magazine. Alle abonnees staan geregistreerd bij KIJK magazine, waardoor KIJK magazine hen een persoonlijke e-mail kan sturen. Daarnaast ontvangen de abonnees sneller informatie en antwoord op hun vragen. Het leveren van een goede service vindt KIJK magazine belangrijk, om zo haar klanten te behouden.

Daarnaast kunnen lezers reageren op de artikelen die gepubliceerd zijn op de website. Hierop kan KIJK magazine antwoorden. Door deze interactie wordt wederzijds optimaal informatie verstrekt.