![]() |
Invulling rechterkant Toelichting Business Model Canvas ~~~
Klantsegmenten
KIJK magazine richt zich op de nichemarkt. Het magazine
richt zich namelijk op de mens die graag specifieke kennis op doet over de
onderwerpen: wetenschap, techniek, maatschappij en geschiedenis. 1 Doordat KIJK zich richt op een
specifieke markt heeft zij weinig last van concurrentie. Zij is namelijk een
van de weinige aanbieders op de markt. De lezer van KIJK wordt gekenmerkt loyaal
te zijn, omdat de KIJK ingaat op haar specifieke klantenwens en bereid is te
betalen hiervoor. Daarnaast is 80% man, zo blijkt uit cijfers die Sonom 2 heeft gepubliceerd. De lezer van het tijdschrift is dus voornamelijk een betatype.
Wel heeft de KIJK segmenten, namelijk de losse verkoop en abonnementen. ~~~
Waarde proposities
KIJK magazine heeft een onderscheidende positie, omdat de
wetenschapsverhalen een sterke binding hebben met de interesses van de klant. Zij
doet onderzoek naar de onderwerpen die de lezer boeit, hierdoor sluit het aan
bij de wens van de klant. De onderwerpen die KIJK magazine beschrijft zijn
divers en er wordt diep op ingegaan. Hiermee onderscheidt KIJK magazine zich
van de concurrent, omdat die zich richt op algemene informatie. Daarnaast
hechten de abonnees waarde aan het gemak
dat het blad maandelijks wordt thuisgestuurd voor een lagere prijs. KIJK
magazine biedt ook losse verkoop aan voor de lezer, die het blad alleen wil aanschaffen wanneer daar behoefte aan is.
Over deze onderwerpen wordt doormiddel van feiten informatie
samengesteld. Hieraan geeft zij een humoristische tint, waardoor de lezer op
een leuke manier inzicht krijgt in populaire wetenschap. Het is een blad om te
bewaren, omdat veel tijdloze informatie geeft.
Wanneer de lezer behoefte heeft aan een inhoudelijke
toelichting, biedt KIJK magazine de lezer de mogelijkheid om deze vragen te per
e-mail of brief te stellen. Gekeken naar de BCG-matrix, ontwikkeld door de Boston Consulting Group, 3 is de KIJK een Cash Cow. KIJK magazine heeft de top van de marktvraag op dit moment bereikt en maakt al een gedurende langere tijd winst. ~~~ De klanten hebben de mogelijkheid om via geautomatiseerde diensten, zoals de webshop, een abonnement af te sluiten of een los exemplaar te kopen. Er is actueel nieuws te vinden op de website. Het inzien van een gedeelte van het blad, kan een nog niet geabonneerde lezer overtuigen om zich te abonneren. Daarnaast is voor de klant zelfservice mogelijk, zij kunnen een los exemplaar kopen in de tijdschriftenwinkel bij hen in de buurt. De losse verkoop in tijdschriftenwinkels bevordert de uitbreiding van distributiekanalen voor KIJK magazine. Tevens verbetert dit de relatie met de klant.
Kanalen
De klant kan zich op het KIJK magazine abonneren. Zij
ontvangt hierdoor iedere maand het magazine thuis via de post. Daarnaast is er
een losse verkoop via het internet en wordt het magazine in de
tijdschriftwinkels aangeboden. De service die het bedrijf biedt via het
internet is kosteloze verzending bij een aankoop hoger dan €4,95. 4
Daarnaast kan men kosteloos een deel van het magazine door bladeren op
internet. Door publicatie online wordt de klant gestimuleerd om de rest van het
magazine ook door te lezen. Als laatste is er ook nog de mogelijkheid om een
digitaal abonnement af te sluiten, dit kan gelezen worden op tablets of op een
smartphone. 5
Klantrelatie
KIJK magazine vindt de klantrelaties
erg belangrijk. Ze biedt haar lezers persoonlijke hulp. De klanten kunnen via
e-mail contact op nemen met KIJK magazine. Alle abonnees staan geregistreerd
bij KIJK magazine, waardoor KIJK magazine hen een persoonlijke e-mail kan
sturen. Daarnaast ontvangen de abonnees sneller informatie en antwoord op hun
vragen. Het leveren van een goede service vindt KIJK magazine belangrijk, om zo
haar klanten te behouden.
Daarnaast kunnen lezers reageren
op de artikelen die gepubliceerd zijn op de website. Hierop kan KIJK magazine
antwoorden. Door deze interactie wordt wederzijds optimaal informatie
verstrekt.
|
maandag 22 april 2013
Business Model Canvas
Abonneren op:
Posts (Atom)