woensdag 8 mei 2013

Trend-spotting is the growth business

Een interessant artikel over de groeiende markt voor trendspotters. Trendspotters zijn belangrijk in elke branche, van de nieuwe schoen in de mode tot de nieuwe opkomende vorm van social media, het voorspellen van de trends is van grote invloed op de strategie van een bedrijf. Wanneer een bedrijf meer weet over de komende trends kan men de strategie hier op inspelen zodat ze deze trend optimaal kunnen gebruiken.

LINK

Gastcollege Innovatie

Iris van de Mortel
Vandaag 6 mei 2012 hebben we gastcollege gehad van Paul Hogenberk. Hij is directeur van MedicInfo. Hij kwam een gastcollege geven over het thema van deze periode namelijk ‘innovatie’. De spreker vertelde over wat innovatie nou eigenlijk precies inhield. Voor 80% bestaat innovatie uit verbeteren. Daarnaast bestaat het uit veranderen en vernieuwen. Hij zei ook dat hij vond dat innovatie geen toeval is. Men heeft namelijk niet plots een idee, waarna zij het precies zo kan uitwerken. Innovatie kan namelijk ingepland worden. Daarna moet het toegepast worden voor de juiste uitwerking. Wat ik verder het meest interessant vond over zijn gastcollege was dat hij vertelde dat mensen vaak eerst nadenken en dan pas doen. Hij stimuleerde ons om eerst te doen, dan pas te denken. Hierdoor ontstaan de beste innovatieve ideeën. Dit vond ik interessant, omdat dit anders is dan ik zou verwachten. Echter, zal ik deze tip wel goed onthouden.


Michèlle Gittens
Het gastcollege deze week werd gegeven door Paul Hoogenberk. Hij is directeur innovatie bij de Uvit groep. Hij houdt zich bezig met innovatie in de zorg. Persoonlijk vond ik dit het meest leerzame en interessante gastcollege tot nu toe. Paul heeft op een leuke en leerzame manier verteld over innoveren en creativiteit. Hierdoor zijn deze begrippen ook mij en stuk tastbaarder geworden. Ik heb het idee dat ik dit straks goed bij mijn beroepsproduct kan toepassen. Ook de afsluiting waar hij onze mening vroeg over en filmpje vond ik erg leuk. Het was een grappig filmpje en doordat hij naar onze mening vroeg voelde ik me meteen een stuk meer betrokken bij de presentatie.
Al met al een geslaagd gastcollege en ik hoop dat de volgende ook zo interessant wordt.

Djarno Janssen
Op maandagmorgen hadden we een gastcollege van Paul.

Hij was directeur van een van de grootste zorgverzekeringen in Nederland. Hij vertelde dat innovatie niet alleen vernieuwing is, maar ook verandering en verbetering. Ook vertelde hij over creativiteit. Het hoeft niet zo te zijn dat als je creatief bent, je ook goed kan innoveren. Innoveren kun je niet in je eentje. Dit gaat een stuk beter met een team. Je moet goed op elkaar inspelen en doorvragen naar elkaar. Zo krijg je het beste eruit. Hij kwam met leuke voorbeelden zoals het filmpje van een varkentje die koekjes probeert te pakken. Dit lukt het varkentje op het begin niet. Hij blijft doorzetten en uiteindelijk lukt het hem. Dit is een grappig filmpje waar een gedachte achter zit. Namelijk nooit opgeven, ook al is het moeilijk een bepaald doel te bereiken.

Redwan Jemoer
We hebben afgelopen maandag voor de tweede keer dit blok een gastcollege gehad. Het
onderwerp van dit gastcollege was ‘innoveren’. Het gastcollege is gegeven door Paul, de
directeur van een grote zorgverzekering in Nederland. Paul kwam ons vertellen over het
onderwerp innoveren, hij legde ons uit dat innoveren niet altijd vernieuwing hoeft te
betekenen maar dat innoveren vooral met verbetering te maken heeft. Hij kwam met veel
voorbeelden, zoals hoe kan je ijs zonder te smelten bij huishoudens laten bezorgen etc. Hij 
vertelde ons ook tevens dat creativiteit heel belangrijk is bij het ontwikkelen van een idee. Hij liet ons aan het einde van het gastcollege een filmpje zien , waarbij de conclusie van het verhaal naar mijn mening was dat je nooit moet opgeven en altijd moet doorzetten als je succes wil boeken. Ik vond het een interessant gastcollege en heb veel geleerd van de gastspreker.

Trends 2020 -2100

Geïnteresseerd in hoe de wereld gaat veranderen 
en welke trends hiermee te maken
hebben? 
Future Trend Research heeft hier onderzoek naar gedaan. Er zal een wereld ontstaan waarin robots net zo gewoon zijn als andere wezens. De productiviteit zal exploderen, hierdoor hoeven we steeds minder te werken, en gaan we minder werken. Mensen gaan leuke dingen doen met hun tijd, en kunnen ook reizen (en dus ook geld uitgeven). Dit artikel geeft inzicht in de trends van 2020 tot 2100. 

LINK

Trendspotting


Dit is een filmpje over hoe trend spotting nou eigenlijk in z'n werk gaat. Het is een onderzoek dat is gedaan door studenten, waarin zij uitleggen hoe trends nou eenmaal gevonden worden. Er zijn verschillende trends onderzocht door een vijftigtal studenten, waarna zij 5 trens eruit hebben gehaald en hebben achterhaald hoe men op deze trends gekomen is.


Link



Filmpje Trendspotting


Een leuk filmpje over trendspotting. Bekijk het filmpje tot 3:15 minuten. Hier is een duidelijk voorbeeld van trendspotting. Twintig jaar geleden protesteerde de Italiaanse Carlo Petrini tegen een vestiging van een fastfoodketen in het centrum van Rome. Hij keek vooruit en dacht na over voedsel. De woorden spreken voor zich.
Link