woensdag 24 april 2013

Feedback Redwan Trendwatching

We hebben een gastcollege gehad van de gastspreker Bob van Leeuwen. Het gastcollege stond gepland om 08:45, maar we zijn wat later met het college begonnen omdat Bob van Leeuwen in de file stond. Bob van Leeuwen kwam ons wat vertellen over zijn beroep als trendwatcher bij Interpolis. Ik had zelf al wel een beeld bij het woord ‘trendwatcher’, een trendwatcher was volgens mij iemand die in een bepaalde afdeling binnen een bedrijf werkt en die dan de trends op zijn vak gebied constant in de gaten houdt. De gastspreker Bob van Leeuwen kwam ons uitleggen dat een trendwatcher iemand is die veel naar de toekomst kijkt . En trends die zich in zijn branche voordoen onderzoekt en nauwlettend in de gaten houdt. Het is voor bedrijven belangrijk om te weten welke trends zich in haar branche voordoen, zodat het bedrijf zich flexibel aan haar omgeving kan aanpassen. Een bedrijf kan zich voortdurend innoveren wanneer zij de trends in haar omgeving in de gaten houdt. Ik denk dat wij daarom ook het gastcollege van Bob van leeuwen hebben gehad, omdat innovatie in dit blok centraal staat. Ik vond de presentatie van de gastspreker zeer boeiend, omdat hij bepaalde onderwerpen verduidelijkten met plaatjes en video’s. Ik heb door het gastcollege meer kennis gekregen over het beroep trendwatcher. Ik heb ook meer inzicht gekregen in het thema innoveren van dit blok. 

Business model

Link filmpje business model


Het is een video over een bijeenkomst waar 100 deelnemers het Business model canvas in gaan vullen voor hun eigen bedrijf.  Door te innoveren kunnen ze van elkaar leren en de stof uit de boeken optimaal gebruiken. Camilla van den Boom vertelt dat je eerst moeten weten wie je klant is , wat is de behoefte van je klant en wat de klant bereid is te betalen. Als men dit combineert met de verschillende categorieën in je Business model canvas kun je overgaan tot actie.

Artikel about Businessmodels

Link artikel


Ik heb een artikel gevonden van Rob Blaauboer over businessmodellen. Rob heeft in dit artikel voornamelijk gesproken over het business canvas model. Hij legt onder anderen uit wat je aan een businessmodel hebt en wat een businessmodel precies inhoudt. Rob heeft in het artikel ook voorbeelden genoemd, voorbeelden waarop je het business canvas model kan toepassen. Dit maakt het voor iemand die niet veel over het onderwerp businessmodellen af weet een stuk makkelijker om kennis over het onderwerp te vergaren

Feedback KIA

Tops
De kleuren komen overeen met de kleuren die worden gebruikt door het merk KIA.
De indeling van de blog is passend bij huidige site van KIA. 
De filmpjes en poll maken de blog erg aantrekkelijk.
De mogelijkheid om zich te abonneren via email zorgt ervoor dat de bezoekers terugkomen.

Tips
Wij vinden de  lay-out erg simplistisch.  Door middel van de filmpjes te vergroten of mooie foto’s erop te plaatsen, zal men een betere uitstraling krijgen.
Wanneer het lettertype en de lettergrootte bij elk artikel hetzelfde zijn zal het een nettere uitstraling hebben.
De links waarnaar verwezen wordt zijn  een beetje slordig. Er zit te weinig structuur in.
Tevens hebben niet al de artikelen een titel, hierdoor zal men minder snel dat artikel bekijken.
De indeling van de blog spreekt ons niet aan, omdat het erg onoverzichtelijk is.
Over het Business Model Canvas:
De titel is niet juist geschreven.  De onderdelen van het model zijn goed beschreven. Wij zouden niet je en jij gebruiken maar meer gebruik van beschrijvende woorden.  Verder ziet het er inhoudelijk goed uit, maar voor meer duidelijkheid zouden jullie meer gebruik kunnen maken van plaatjes.
Ook hebben we het ingevulde Business Model Canvas nergens terug kunnen vinden.  


Feedback gastcollege Trendwatching

We hebben een gastcollege gehad van de gastspreker Bob van Leeuwen. Het gastcollege stond gepland om 08:45, maar we zijn wat later met het college begonnen omdat Bob van Leeuwen in de file stond. Bob van Leeuwen kwam ons wat vertellen over zijn beroep als trendwatcher bij Interpolis. Ik had zelf al wel een beeld bij het woord ‘trendwatcher’, een trendwatcher was volgens mij iemand die in een bepaalde afdeling binnen een bedrijf werkt en die dan de trends op zijn vak gebied constant in de gaten houdt. De gastspreker Bob van Leeuwen kwam ons uitleggen dat een trendwatcher iemand is die veel naar de toekomst kijkt . En trends die zich in zijn branche voordoen onderzoekt en nauwlettend in de gaten houdt. Het is voor bedrijven belangrijk om te weten welke trends zich in haar branche voordoen, zodat het bedrijf zich flexibel aan haar omgeving kan aanpassen. Een bedrijf kan zich voortdurend innoveren wanneer zij de trends in haar omgeving in de gaten houdt. Ik denk dat wij daarom ook het gastcollege van Bob van leeuwen hebben gehad, omdat innovatie in dit blok centraal staat. Ik vond de presentatie van de gastspreker zeer boeiend, omdat hij bepaalde onderwerpen verduidelijkten met plaatjes en video’s. Ik heb door het gastcollege meer kennis gekregen over het beroep trendwatcher. Ik heb ook meer inzicht gekregen in het thema innoveren van dit blok. 

Is uw business klaar voor de toekomst?

Dit artikel gaat over de ontwikkeling van nieuwe business modellen. In eerste instantie lijkt dit alleen belangrijk voor nieuwe ondernemingen. Toch is businessmodel innovatie niet alleen van belang voor nieuwe ondernemingen. Voor bestaande partijen is het namelijk ook van belang om regelmatig na te denken over business model innovaties om blijvend voor te lopen op de concurrenten. Dit artikel gaat over de aanpak voor een goed Business Model.

Wat is een Business Model? Bekijk het filmpje

Een zeer interessant en leuk filmpje over het Business Model. Hierin wordt kort uitgelegd wat een Business Model inhoudt. Het filmpje is een infographic. De moeite waard om het te bekijken als je meer wil weten over business modellen.

LINK

What is a Business Model?


Business Model is een veelgebruikte term binnen de zakenwereld, maar wat houdt het precies in? In dit filmpje wordt uitgelegd wat een Business Model inhoudt. Daarnaast wordt toegelicht hoe een Business Model kan worden toegepast en wat het doel is van een Business Model. In plaats van via een ingewikkeld stuk tekst, wordt door dit korte filmpje op een leuke en interessante manier de theorie duidelijk gemaakt.

Link

Feedback verslag gastcollege Bob van Leeuwen Michèlle

Het duurde even, maar dan heb je ook wat.
Door een miscommunicatie met de organisatie was Bob van Leeuwen wat later dan verwacht. Hierdoor hebben we even moeten wachten.
Bob begon met het vertellen wie hij was en wat hij doet. Hij werkt voor Interpolis als strategist en voor zijn eigen bedrijf als trendwatcher.

Uit zijn gastcollege bleek hoe door verschillende ontwikkelingen en trends ons leven totaal is veranderd. Vooral de ontwikkeling van het internet heeft een grote invloed gehad op hoe ons leven nu ingericht is.
Daarnaast liet Bob verschillende filmpjes zien met aansprekende en tastbare voorbeelden. Zo had hij het bijvoorbeeld over een auto die zelf kon rijden en hoe  de telefoniemarkt is veranderd door de komst van WhatsApp en Skype.
Het werd duidelijk dat de trends voor bedrijven van groot belang zijn. Als bedrijf moeten deze nieuwe trends op tijd gezien worden, zodat het bedrijf hier tijdig op in kan spelen. Zo kan het bedrijf deze ontwikkeling in zijn voordeel gebruiken.

Al met al was het een interessant gastcollege waarbij de theorie met veel leuke voorbeelden duidelijk gemaakt werd.  

Feedback gastcollege Djarno


We waren om 8:45 uur aanwezig. Helaas stond de gastspreker Bob van Leeuwen in de file en begon het gastcollege om 9:20 uur. Bob van Leeuwen is trendwatcher van Interpolis. Interpolis is een van de grootste verzekeringsmaatschappijen van Nederland. Vooraf was het voor mij niet helemaal duidelijk wat een trendwatcher precies doet. Een trendwatcher kijkt veel naar de toekomst en houdt nauwlettend gebeurtenissen (trends) in de gaten die voor hen toepasbaar zijn. Trendwatchers proberen zo goed mogelijk trends te voorspellen. Bedrijven kunnen inspelen op de trends die gaan komen. Zo kunnen bedrijven bijvoorbeeld vernieuwingen aanbrengen. Een voorbeeld hiervan is internet, dat steeds meer gebruikt wordt. Bedrijven zullen hierop moeten inspelen om succesvol te blijven.
Innovatie staat centraal in periode 4 van de Bedrijfskunde MER opleiding. Deze presentatie verduidelijkte waar we met het project mee bezig waren. Uit de presentatie bleek dat creativiteit zeer van belang is om te innoveren.
Ik vond het erg fijn dat hij bij elk onderwerp met voorbeelden kwam. Meestal door middel van foto’s of een video. Zo werd het nog helderder.
Een duidelijk voorbeeld was de auto die automatisch stuurde. Dit zijn mooie technologieën, maar willen mensen dit wel. Hier zitten voor-en nadelen aan. Een voordeel is dat je niks meer hoeft uit te voeren. Een nadeel is dat je geen controle meer hebt over de auto. Hier moet goed over worden nagedacht door bedrijven.