woensdag 24 april 2013
Feedback Redwan Trendwatching
We
hebben een gastcollege gehad van de gastspreker Bob van Leeuwen. Het
gastcollege stond gepland om 08:45, maar we zijn wat later met het college
begonnen omdat Bob van Leeuwen in de file stond. Bob van Leeuwen kwam ons wat
vertellen over zijn beroep als trendwatcher bij Interpolis. Ik had zelf al wel
een beeld bij het woord ‘trendwatcher’, een trendwatcher was volgens mij iemand
die in een bepaalde afdeling binnen een bedrijf werkt en die dan de trends op
zijn vak gebied constant in de gaten houdt. De gastspreker Bob van Leeuwen kwam
ons uitleggen dat een trendwatcher iemand is die veel naar de toekomst kijkt .
En trends die zich in zijn branche voordoen onderzoekt en nauwlettend in de
gaten houdt. Het is voor bedrijven belangrijk om te weten welke trends zich in
haar branche voordoen, zodat het bedrijf zich flexibel aan haar omgeving kan
aanpassen. Een bedrijf kan zich voortdurend innoveren wanneer zij de trends in
haar omgeving in de gaten houdt. Ik denk dat wij daarom ook het gastcollege van
Bob van leeuwen hebben gehad, omdat innovatie in dit blok centraal staat. Ik
vond de presentatie van de gastspreker zeer boeiend, omdat hij bepaalde
onderwerpen verduidelijkten met plaatjes en video’s. Ik heb door het gastcollege
meer kennis gekregen over het beroep trendwatcher. Ik heb ook meer inzicht
gekregen in het thema innoveren van dit blok.
Business model
Link filmpje business model
Het is een video over een bijeenkomst waar 100 deelnemers het
Business model canvas in gaan vullen voor hun eigen bedrijf. Door te innoveren kunnen ze van elkaar leren
en de stof uit de boeken optimaal gebruiken. Camilla van den Boom vertelt dat
je eerst moeten weten wie je klant is , wat is de behoefte van je klant en wat
de klant bereid is te betalen. Als men dit combineert met de verschillende
categorieën in je Business model canvas kun je overgaan tot actie.
Artikel about Businessmodels
Link artikel
Ik heb een artikel gevonden van Rob Blaauboer over
businessmodellen. Rob heeft in dit artikel voornamelijk gesproken over het
business canvas model. Hij legt onder anderen uit wat je aan een businessmodel
hebt en wat een businessmodel precies inhoudt. Rob heeft in het artikel ook
voorbeelden genoemd, voorbeelden waarop je het business canvas model kan
toepassen. Dit maakt het voor iemand die niet veel over het onderwerp
businessmodellen af weet een stuk makkelijker om kennis over het onderwerp te
vergaren.
Feedback KIA
Tops
De kleuren komen overeen met de kleuren die worden gebruikt door het merk KIA.
De indeling van de blog is passend bij huidige site van KIA.
De filmpjes en poll maken de blog erg aantrekkelijk.
De mogelijkheid om zich te abonneren via email zorgt ervoor dat de bezoekers terugkomen.
De kleuren komen overeen met de kleuren die worden gebruikt door het merk KIA.
De indeling van de blog is passend bij huidige site van KIA.
De filmpjes en poll maken de blog erg aantrekkelijk.
De mogelijkheid om zich te abonneren via email zorgt ervoor dat de bezoekers terugkomen.
Tips
Wij vinden de lay-out erg simplistisch. Door middel van de filmpjes te vergroten of mooie foto’s erop te plaatsen, zal men een betere uitstraling krijgen. Wanneer het lettertype en de lettergrootte bij elk artikel hetzelfde zijn zal het een nettere uitstraling hebben.
De links waarnaar verwezen wordt zijn een beetje slordig. Er zit te weinig structuur in.
Tevens hebben niet al de artikelen een titel, hierdoor zal men minder snel dat artikel bekijken.
De indeling van de blog spreekt ons niet aan, omdat het erg onoverzichtelijk is.
Wij vinden de lay-out erg simplistisch. Door middel van de filmpjes te vergroten of mooie foto’s erop te plaatsen, zal men een betere uitstraling krijgen. Wanneer het lettertype en de lettergrootte bij elk artikel hetzelfde zijn zal het een nettere uitstraling hebben.
De links waarnaar verwezen wordt zijn een beetje slordig. Er zit te weinig structuur in.
Tevens hebben niet al de artikelen een titel, hierdoor zal men minder snel dat artikel bekijken.
De indeling van de blog spreekt ons niet aan, omdat het erg onoverzichtelijk is.
Over het Business Model
Canvas:
De titel is niet juist geschreven. De onderdelen van het model zijn goed beschreven. Wij zouden niet je en jij gebruiken maar meer gebruik van beschrijvende woorden. Verder ziet het er inhoudelijk goed uit, maar voor meer duidelijkheid zouden jullie meer gebruik kunnen maken van plaatjes.
Ook hebben we het ingevulde Business Model Canvas nergens terug kunnen vinden.
De titel is niet juist geschreven. De onderdelen van het model zijn goed beschreven. Wij zouden niet je en jij gebruiken maar meer gebruik van beschrijvende woorden. Verder ziet het er inhoudelijk goed uit, maar voor meer duidelijkheid zouden jullie meer gebruik kunnen maken van plaatjes.
Ook hebben we het ingevulde Business Model Canvas nergens terug kunnen vinden.
Feedback gastcollege Trendwatching
We
hebben een gastcollege gehad van de gastspreker Bob van Leeuwen. Het
gastcollege stond gepland om 08:45, maar we zijn wat later met het college
begonnen omdat Bob van Leeuwen in de file stond. Bob van Leeuwen kwam ons wat
vertellen over zijn beroep als trendwatcher bij Interpolis. Ik had zelf al wel
een beeld bij het woord ‘trendwatcher’, een trendwatcher was volgens mij iemand
die in een bepaalde afdeling binnen een bedrijf werkt en die dan de trends op
zijn vak gebied constant in de gaten houdt. De gastspreker Bob van Leeuwen kwam
ons uitleggen dat een trendwatcher iemand is die veel naar de toekomst kijkt .
En trends die zich in zijn branche voordoen onderzoekt en nauwlettend in de gaten
houdt. Het is voor bedrijven belangrijk om te weten welke trends zich in haar
branche voordoen, zodat het bedrijf zich flexibel aan haar omgeving kan
aanpassen. Een bedrijf kan zich voortdurend innoveren wanneer zij de trends in
haar omgeving in de gaten houdt. Ik denk dat wij daarom ook het gastcollege van
Bob van leeuwen hebben gehad, omdat innovatie in dit blok centraal staat. Ik
vond de presentatie van de gastspreker zeer boeiend, omdat hij bepaalde
onderwerpen verduidelijkten met plaatjes en video’s. Ik heb door het gastcollege
meer kennis gekregen over het beroep trendwatcher. Ik heb ook meer inzicht
gekregen in het thema innoveren van dit blok.
Is uw business klaar voor de toekomst?
Dit artikel gaat over de ontwikkeling van nieuwe business modellen. In eerste instantie lijkt dit alleen belangrijk voor nieuwe ondernemingen. Toch is businessmodel innovatie niet alleen van belang voor nieuwe ondernemingen. Voor bestaande partijen is het namelijk ook van belang om regelmatig na te denken over business model innovaties om blijvend voor te lopen op de concurrenten. Dit artikel gaat over de aanpak voor een goed Business Model.
Wat is een Business Model? Bekijk het filmpje
Een zeer interessant en leuk filmpje over het Business Model. Hierin wordt kort uitgelegd wat een Business Model inhoudt. Het filmpje is een infographic. De moeite waard om het te bekijken als je meer wil weten over business modellen.
LINK
LINK
What is a Business Model?

Link
Feedback verslag gastcollege Bob van Leeuwen Michèlle
Het duurde even, maar dan heb je ook wat.
Door een miscommunicatie met de organisatie was Bob van
Leeuwen wat later dan verwacht. Hierdoor hebben we even moeten wachten.
Bob begon met het vertellen wie hij was en wat hij doet. Hij
werkt voor Interpolis als strategist en voor zijn eigen bedrijf als
trendwatcher.
Uit zijn gastcollege bleek hoe door verschillende
ontwikkelingen en trends ons leven totaal is veranderd. Vooral de ontwikkeling
van het internet heeft een grote invloed gehad op hoe ons leven nu ingericht
is.
Daarnaast liet Bob verschillende filmpjes zien met
aansprekende en tastbare voorbeelden. Zo had hij het bijvoorbeeld over een auto
die zelf kon rijden en hoe de telefoniemarkt is veranderd door de komst
van WhatsApp en Skype.
Het werd duidelijk dat de trends voor bedrijven van groot
belang zijn. Als bedrijf moeten deze nieuwe trends op tijd gezien worden, zodat
het bedrijf hier tijdig op in kan spelen. Zo kan het bedrijf deze ontwikkeling
in zijn voordeel gebruiken.
Al met al was het een interessant gastcollege waarbij de
theorie met veel leuke voorbeelden duidelijk gemaakt werd.
Feedback gastcollege Djarno
Innovatie staat centraal in periode 4 van de Bedrijfskunde MER opleiding. Deze presentatie verduidelijkte waar we met het project mee bezig waren. Uit de presentatie bleek dat creativiteit zeer van belang is om te innoveren.
Ik vond het erg fijn dat hij bij elk onderwerp met voorbeelden kwam. Meestal door middel van foto’s of een video. Zo werd het nog helderder.
Een duidelijk voorbeeld was de auto die automatisch stuurde. Dit zijn mooie technologieën, maar willen mensen dit wel. Hier zitten voor-en nadelen aan. Een voordeel is dat je niks meer hoeft uit te voeren. Een nadeel is dat je geen controle meer hebt over de auto. Hier moet goed over worden nagedacht door bedrijven.
Abonneren op:
Posts (Atom)