dinsdag 21 mei 2013

Groepsopdracht


Opdracht B:
Vrijheid van meningsuiting
Vrijheid van meningsuiting overeenkomst en verschillen
Bij Hyves, Facebook, LinkedId en Werkspot staat er dat bij de vrijheid van meningsuiting er geen discriminerende of schadelijke berichten geplaatst mogen worden. Bij de algemene voorwaarden van Wehkamp staat dit echter niet vermeld.

Verklaarbaar
Het is verklaarbaar dat bij Wehkamp niet specifiek staat beschreven dat er geen schadelijke of discriminerende berichten geplaatst mogen worden. Dat komt waarschijnlijk omdat de reviews die op Wehkamp geplaatst kunnen worden eerst worden gecontroleerd. Er kan dus niet zomaar een persoonlijk bericht geplaatst worden. Op Wehkamp is er alleen de mogelijkheid om een aankoop te doen, het is een webwinkel geen Social Media website. Klanten van Wehkamp moeten wel persoonsgegevens doorgeven, deze zal alleen Wehkamp gebruiken en niet openbaar maken. Via Hyves , Facebook en LinkedIn worden persoonlijke berichten wel openbaar gemaakt. Dat maakt de kans groter dat een persoonlijk bericht schadelijk kan zijn en kan leiden tot conflicten of problemen. Daarom is het verklaarbaar dat bij  deze websites nadrukkelijk wordt vermeld dat er geen schadelijke of discriminerende berichten geplaatst mogen worden. Er wordt dan ook strikt opgetreden als deze gebruikersvoorwaarden worden geschonden. In het nieuws hoort men regelmatig dat er ophef is ontstaan nadat er een bericht is geplaatst. Facebook en Hyves geven iedere gebruiker de optie om een melding te maken over een ongepast bericht. De medewerkers zullen dit snel controleren en eventueel verwijderen. Ze vinden het namelijk belangrijk om hier hard tegen op te treden. 


Vrijheid van meningsuiting
De  vrijheid van meningsuiting wordt geregeld in artikel 7 van de Grondwet.

Auteursrecht
Auteursrecht overeenkomst en verschillen
Een verschil is dat er op Facebook, Hyves, LinkedIn en Werksport het intellectueel eigendomsrecht wordt beschreven. Intellectuele eigendomsrechten gaan over merkenrecht maar ook over auteursrechten.

Overeenkomstig bij alle websites is dat er geen inbreuk gemaakt mag worden op auteursrechten van derden. Facebook, Hyves en Werspot hebben noemen ook dat er geen inbreuk gemaakt mag worden op het auteursrecht van de hen zelf.



Facebook biedt een mogelijkheid waarmee men zelf zijn of haar eigen intellectuele-eigendomsrechten kan beschermen. Daarnaast staat in de algemene voorwaarden dat de gebruiker geen inbreuk mag maken op intellectuele-eigendomsrechten van anderen. Indien de gebruiker dit wel doet zal het account worden uitgeschakeld. Men mag namelijk alleen gebruik van maken als hier toestemming voor is. Bij LinkedIn is er een agent aangesteld om meldingen van vermeende schending van auteursrechten te ontvangen. De gebruiker kan een meldingsformulier opstellen of een schriftelijk bericht versturen. De content wordt verwijderd, indien het intellectuele eigendomsrecht wordt geschonden. Gebruikers mogen niet zonder toestemming informatie aan derden ter beschikking stellen, verspreiden of verzenden.  

Als een gebruiker op Hyves een bestand of bericht beschikbaar stelt verleent de gebruiker aan Hyves een licentie. De auteursrechten blijven bij die persoon. De licentie verloopt indien de gebruiker het bestand verwijderd.

Wehkamp spreekt in de gebruikersvoorwaarden niet over het auteursrecht.

Verklaarbaar
Facebook, Twitter, Hyves, LinkedIn en Werkspot spreken over het auteursrecht, in tegenstelling tot Wehkamp. Gezien de aard van deze website is dat verklaarbaar. Op de website van Wehkamp kan men namelijk niet zomaar informatie plaatsen of advertenties openbaar maken. Op Facebook, Hyves, LinkedIn en Werkspot kan dit wel. Daarom is het belangrijk om hier wel het intellectueel eigendomsrecht te beschrijven. Om zo onrust tussen partijen te voorkomen.

Auteursrecht
Auteursrecht staat beschreven artikel 1 e.v. in de Auteurswet.


Portretrecht
Portretrecht overeenkomst en verschillen


Het verschil is dat bij Facebook, Hyves en LinkedIn gesproken wordt over het portretrecht. Bij Werkspot en bij Wehkamp niet.
Overeenkomstig is, bij de sites waarover portretrecht wordt gesproken, dat men een foto van zichzelf altijd online mag plaatsen. Als een foto van een vriend of een collega wil plaatsen moet daar wel toestemming voor gegeven worden. Dit hoeft niet perse een schriftelijke overeenkomst te zijn. Schriftelijk is echter wel verstandig, omdat men dan achter meer bewijs heeft dat er mee toegestemd is. Een foto van een anonieme mensenmassa mag wel zonder toestemming geplaatst worden. Een foto die gemaakt is op een groot festival of discotheek mag geplaatst worden zonder toestemming. Dat komt omdat het niet een gerichte foto is van een persoon. Een foto waarbij een persoon met een vriendengroep op de foto staat of een foto met je collega’s moet men wel mee oppassen. Aangezien het dan wel gaat om een gerichte foto, hier is toestemming voor nodig. Bij Hyves staat letterlijk: ‘Er mag geen content geplaatst worden waarin een foto of beeltenis is opgenomen van een ander persoon zonder diens toestemming.’

Indien een gebruiker zich aanmeld bij LinkedIn of Hyves hebben zij automatisch toestemming om de profielfoto en de naam van een gebruiker te gebruiken.




Verklaarbaar
Het is gezien de aard van Werkspot en Wehkamp begrijpelijk dat het portretrecht niet opgenomen is in de algemene gebruikersvoorwaarden. Wehkamp en Werkspot hebben nauwelijks te maken met portretrecht, omdat op deze sites geen foto’s worden geplaatst door gebruikers. Deze websites hebben een ander doel, het verkopen van producten. De andere websites richten zich voornamelijk op communicatie tussen gebruikers.


Portretrecht
Het portretrecht vormt echter een beperking op het auteursrecht en is geregeld in de auteurswet in artikel 19,20,21, 30 en 35.


Privacy
Privacy overeenkomst en verschillen
Persoongegevens
Bij Social Media als Facebook, LinkedIn, Hyves, Werkspot en Wehkamp wordt aangegeven dat persoonsgegevens niet allemaal automatisch gedeeld worden. Wanneer iemand een profiel aanmaakt moet de gebruiker bepaalde informatie over zichzelf invullen. Daarbij is het niet verplicht om alle gegevens in te vullen. Alleen de naam en achternaam, het e-mailadres, de geboortedatum en de gebruikersnaam zijn verplicht.
Cookies
Iedere website geeft aan dat ze gebruik maken van cookies. Het gebruik van cookies is een nieuwe technologie die aan de website doorgeeft waar de gebruiker naar kijkt. Deze wordt voornamelijk gebruikt voor commerciële doeleinden. Onder andere wordt de informatie gebruikt om reclame voor gebruikers aan te passen aan hun behoefte. Doordat de website cookies opslaat kan het IP-adres van de gebruiker worden achterhaald.

Zichbaarheid content
Op Hyves heeft de gebruiker beperkte opties om de zichtbaarheid per foto of bericht te bepalen.  JDe opties zijn 1) niemand, 2) vrienden, 3) vrienden van vrienden, 4) hyvers. Dit verschilt met Facebook. Op Facebook heb je ook nog de optie om per vriend te selecteren of deze de foto wel of niet ziet. Je kunt het publiek dus tot detail aanpassen. De privacy bij LinkedIn is nog verder geregeld. De zichtbaarheid van de profielfoto kan hierbij namelijk gewijzigd worden, in tegenstelling tot de profielfoto van Facebook en Hyves. Bij LinkedIn is voor de gebruikers die men een bericht stuurt, de foto te zien. Daarnaast is er de optie om de profielfoto zichtbaar te maken voor connecties, netwerk of met iedereen.

Leeftijd
Het is opvallend dat bij iedere website er een leeftijdsgrens is, deze zijn per website verschillend. Bij LinkedIn en Werkspot is de minimumleeftijd 18 jaar. Bij Facebook 13 jaar en bij Hyves 16 jaar. Bij Wehkamp kan een gebruiker zich alleen registeren bij een minimale leeftijd van 16, maar het staat niet expliciet opgenomen in de gebruikersvoorwaarde. Bij Hyves is er een minimale leeftijd van 16, maar er mag wel een account aangemaakt worden indien er toestemming is van de ouders. Het kind hoeft alleen aan te vinken dat hij of zij toestemming krijgt van een ouder. Opvallend is dat ter hierdoor onterecht toestemming kan worden gegeven.

Verklaring
Persoonlijke gegevens
Het is begrijpelijk dat het verplicht is om standaard informatie in te vullen. Dit is nodig voor de betrouwbaarheid van de gebruiker. Het invullen van overige informatie is optioneel. Dit is begrijpelijk aangezien niet iedereen het prettig vindt om persoonlijke informatie op het internet te zetten.  De gegevens worden gebruikt om meer inzicht te krijgen in de behoeftes van de klant.

Cookies
Het gebruik van cookies door websites is eenvoudig te verklaren. Websites gebruiken deze cookies om meer inzicht te krijgen in de behoeftes van de klant. Dit heeft over het algemeen commerciële doeleinden. Bijvoorbeeld Werkspot die deze cookies gebruikt om de samenwerking tussen de klanten te bevorderen.

Zichtbaarheid content
Het is verklaarbaar dat Facebook de optie geeft om berichten te delen met specifiek geselecteerde vrienden. Facebook is voornamelijk gericht op een brede, oudere doelgroep. Deze doelgroep heeft vaak een vriendenlijst die ook werkrelaties en andere formele relaties bevat. Hierdoor is het niet ideaal als uitgaansfoto’s met hen gedeeld worden. Daarvoor kan deze extra optie een uitkomst bieden. Hyves biedt deze optie niet. Hyves is over het algemeen meer gericht op een jonger publiek. Het is voor hen minder van belang dat zij de optie hebben om per geselecteerde vriend een foto te delen. Zij gebruiken Hyves meer om hun informele relaties te onderhouden. Bij LinkedIn gaat het alleen om  werkrelaties. Daarom is het afschermen van foto’s bij LinkedIn uitgebreider.

Minimale leeftijd
Facebook, LinkedIn, Werkspot en Hyves hanteren een minimale leeftijd. Opvallend is dat hier geen echte identiteitscontroles zijn. Hierdoor kan men niet zeker zijn dat de  opgegeven leeftijd juist is. Het is echter wel belangrijk dat de juiste leeftijd wordt opgegeven. De privacy bij minderjarigen wordt namelijk beter beschermd. LinkedIn en Werkspot hanteren een hogere minimale leeftijd, dit is begrijpelijk, omdat de contacten werk gerelateerd zijn.

Gezien de aard van Wehkamp is het onbegrijpelijk dat er niet over een minimale leeftijd wordt gesproken in de algemene gebruikersvoorwaarden. Dit juridische aspect is namelijk van groot belang aangezien er op de website een grote aankoop kan worden gedaan. Wanneer er wel een minimale leeftijd zal zijn kon men voorkomen dat er een aankoop wordt gedaan door een niet-handelingsbekwaam persoon. Er is nu weinig toezicht, kinderen kunnen een bestelling doen zonder dat de ouders daarvan weten. Daarom is het belangrijk dat in de gebruikersvoorwaarde wordt opgenomen dat de gebruiker minimaal 16 jaar moet zien. Of dat ze toestemming nodig hebben van een ouder of van een voogd. Om zo problemen met aankopen te voorkomen.


Privacy
Privacy wordt geregeld in artikel 10,11,12 en 13 van de Grondwet.



KIJK Magazine
-      Vrijheid van meningsuiting
-      Auteursrecht
-      Portretrecht
-      Privacy

Vrijheid van meningsuiting
Bij KIJK magazine staat er niet bij de vrijheid van meningsuiting dat er geen discriminerende of schadelijke berichten geplaatst mogen worden. Gezien de aard van het product is dit verklaarbaar. Men kan namelijk niet zomaar persoonlijke berichten openbaar plaatsen op de site van KIJK magazine. Onder een artikel kan een reactie worden geplaatst. Deze reactie moet eerst worden goedgekeurd door de redactie van KIJK magazine. Dit verklaard waarom dit niet expliciet opgenomen is in de gebruikersvoorwaarden van KIJK magazine.



Verbetering
Voor de interactie tussen KIJK magazine en de klant zou het beter zijn als de reacties niet eerst worden gecontroleerd. Zo kan er sneller gereageerd worden en kan er een inhoudelijke discussie ontstaan. Er bestaat het risico dat een discussie uit de hand loopt. Dit risico is relatief klein, omdat de onderwerpen en artikelen van KIJK magazine niet aanstootgevend zijn. In de gebruiksvoorwaarden kan KIJK magazine toevoegen dat er geen discriminerende of schadelijke berichten geplaatst mogen worden. Daarnaast zou er de mogelijkheid moeten zijn, dat gebruikers, melding kunnen maken van kwetsende of discriminerende berichten. 


Auteursrechten
Bij de gebruikersvoorwaarden worden auteursrechten niet besproken. Gezien de aard van de website van KIJK magazine is dit begrijpelijk. Men heeft niet de mogelijkheid om persoonlijke content te plaatsen. Daarnaast kan men niet zonder toestemming adverteren op de website of een logo van een merk plaatsen. Het is daarom voor KIJK magazine niet noodzakelijk om dit op te nemen in de gebruikersvoorwaarde.

Het intellectuele eigendomsrecht dat betrekking heeft op KIJK magazine, wordt wel genoemd op de website. Het merkenrecht berust bij Sanoma Media Netherland B.V. en haar groepsmaatschappijen. De inhoud van KIJK magazine mag alleen worden gebruikt voor persoonlijke doeleinden. Het is verboden om de inhoud van KIJK magazine en de website te delen, te verspreiden of tegen een vergoeding beschikbaar te stellen aan derden. Behalve als het strikt noodzakelijk is voor het gebruik.

Sanoma heeft verder het recht, om de gebruiker van toegang tot informatie te onthouden. Dan wel informatie van deze website te verwijderen. Dit zal Sanoma bijvoorbeeld doen als er sprake is van (mogelijke) inbreuk op rechten van derden. Sanoma heeft tevens het recht om - tenzij anders overeengekomen met de auteur - ingezonden materiaal in te korten en/of aan te passen. Dit geldt ook voor tekst-, muziek- en beeldmateriaal.

Verbeteren
Het is belangrijk dat het auteursrecht van KIJK magazine en haar partners gewaarborgd wordt. Hierdoor kan KIJK magazine haar unieke positie van een kwalitatief wetenschapsmagazine behouden.




PortretrechtHet portretrecht is niet opgenomen bij de gebruiksvoorwaarden van KIJK magazine. Een verklaring hiervoor is dat het niet mogelijk is voor een gebruiker om foto’s te plaatsen. Hierdoor zou een vermelding van het portretrecht overbodig zijn in de algemene gebruikersvoorwaarden.


Privacy
Minimale leeftijd 
KIJK magazine biedt een aantal producten en diensten aan die (mede) zijn gericht op kinderen. De ouder(s) of wettelijke vertegenwoordiger van kinderen die jonger zijn dan 16 jaar, moeten het privacybeleid lezen voor hun kind. Wanneer de ouders problemen hebben met het verwerken van de persoonsgegevens van het kind, kunnen zij hiertegen bezwaar aan tekenen. Daarnaast is het bij KIJK magazine verplicht de gebruikers jonger dan 16 jaar verklaren dat ze toestemming hebben van hun wettelijke vertegenwoordigers voor deelname aan de desbetreffende acties. 

Persoonsgegevens
Uitgangspunt is dat het verstrekken van persoonsgegevens niet verplicht is. Je hebt te allen tijde zelf de keuze of je persoonsgegevens wilt invoeren. Echter, om gebruik te kunnen maken van een aantal van onze diensten is het invoeren van persoonsgegevens noodzakelijk. Als de invoer van gegevens wordt gevraagd, wordt aangegeven welke gegevens noodzakelijk zijn om van de dienst gebruik te kunnen maken en dus moeten worden ingevuld, en welke gegevens optioneel kunnen worden verstrekt. KIJK magazine bewaart de gegevens van klanten en wisselt deze uit met Sanoma Media en SBS. Met deze gegevens stellen ze een klantprofiel op om de klant beter van dienst te zijn. Wanneer de klant bezwaar heeft tegen het delen van zijn of haar persoonsgegevens kan de klant een e-mail sturen naar Sanoma Media.

Verbeteren
Een verbeterpunt in het privacy beleid van KIJK magazine is dat de procedure om te voorkomen dat KIJK magazine de persoonsgegevens bewaart nu te omslachtig is. KIJK magazine zou het eenvoudig moeten maken, voor gebruikers, om aan te geven dat de persoonsgegevens niet bewaard en gedeeld mogen worden met Sanoma Media en SBS. 


Dit is voornamelijk belangrijk voor kinderen jonger dan 16 jaar. Op dit moment moeten ouders toestemming geven of een e-mail sturen terwijl veel jongeren zelfstandig op het internet zitten. Het is niet meer van deze tijd dat de jongeren onder begeleiding van hun ouders op het internet zitten, doordat ze vaak ook beschikken over een smartphone. Wanneer er een duidelijke manier is voor ouders om bij alle websites van Sanoma Media en SBS tegelijkertijd aan te kunnen geven dat de persoonsgegevens niet doorgegeven mogen zal dit een grote verbetering zijn.


Daarnaast wordt er op dit moment aangegeven dat het cookie-en privacy beleid kan veranderen. Er wordt aangeraden om regelmatig op de pagina te kijken. Het zou eenvoudiger voor de gebruiker wanneer er een melding op de startpagina zou verschijnen of dat er een e-mail verstuurd zou worden, wanneer het beleid veranderd. Het is onnodig dat de gebruiker van verschillende websites moet controleren op verandering in het privacy beleid.



Bronnen
Hyves
Hyves, Gebruikersvoorwaarden
Geraadpleegd op 14 mei 2013, op
Hyves, Privacy Policy
Geraadpleegd op 14 mei 2013, op

Facebook
Facebook, Verklaring van rechte en verantwoordelijkheden
Geraadpleegd op 14 mei 2013, op

Facebook, Beleid inzake gegevensgebruik
Geraadpleegd op 14 mei 2013, op

LinkedIn
LinkedIn, Gebruikersovereenkomst
Geraadpleegd op 14 mei 2013, op

LinkedIn, Privacykwesties
Geraadpleegd op 14 mei 2013, op

Wehkamp
Wehkamp, Algemene voorwaarden en Privacy Statement
Geraadpleegd op 14 mei 2013, op

Werkspot
Werkspot.nl, Algemene voorwaarden
Geraadpleegd op 14 mei 2013, op

Werkspot.nl, Onze voorwaarden
Geraadpleegd op 14 mei 2013, op

Werkspot.nl, Privacy Statement
Geraadpleegd op 14 mei 2013, op




KIJK
Disclaimer, Vrijwaring
Geraadpleegd op 14 mei 2013, op

KIJK magazine, Privacy Cookie Beleid
Geraadpleegd op 14 mei 2013, op

Specifiek
1: Juridisch Kennispordaal, Portretrecht
Geraadpleegd op 14 mei 2013, op