Trend 1: New Life Inside Medio 2013 blijft duurzaamheid een van de belangrijkste uitdagingen. We zien daarom veel sub-eco-trends ontstaan. Deze trend houdt in dat er steeds meer producten gerecycled of hergebruikt zullen worden. Daarnaast zal alles op natuurlijke basis ontwikkeld worden, zodat er nieuwe producten ontstaan. We hebben voor deze trend gekozen, omdat het nog vrij onzeker is of deze trend zich voortzet. Er zijn namelijk veel extra kosten aan verbonden voor de huidige generatie. Het zal er echter wel voor zorgen dat de toekomstige generatie ook nog goed in haar behoefte kan worden voorzien. Juist omdat het nog onzeker is of er in de toekomst veel hergebruikt of gerecycled wordt is deze trend van belang. Het zal namelijk indien dit zich door ontwikkeld een grote impact hebben op veel bedrijven.
Trend 2: Digital moments à ontwikkeling KIJK applicatie
Door de explosie van smartphones, tablets en laptops heeft tegenwoordig iedereen regelmatig een ‘digitaal momentje’. Digitalisering blijkt dan ook een steeds belangrijkere rol in de maatschappij. Door alle digitale momenten op een dag vindt er nu een ontwikkeling plaats van multitasken naar hypertasken. Mensen hebben steeds meer de behoefte om heel veel dingen tegelijk te doen. Of dit in de toekomst zich nog verder uitbreid en hoe men dit kan doen is de vraag. Echter, zullen veel bedrijven de richten op deze digitale wereld.
Door de explosie van smartphones, tablets en laptops heeft tegenwoordig iedereen regelmatig een ‘digitaal momentje’. Digitalisering blijkt dan ook een steeds belangrijkere rol in de maatschappij. Door alle digitale momenten op een dag vindt er nu een ontwikkeling plaats van multitasken naar hypertasken. Mensen hebben steeds meer de behoefte om heel veel dingen tegelijk te doen. Of dit in de toekomst zich nog verder uitbreid en hoe men dit kan doen is de vraag. Echter, zullen veel bedrijven de richten op deze digitale wereld.
Scenario 1: trend 1 minimaal, trend 2 maximaal.
Lief dagboek, Vandaag hebben we een zeer interessante les gehad van Lee Kun-hee, de directeur van Samsung. Hij gaf ons dit gastcollege een uur voordat hij zijn nieuwe acties in Hongkong ging presenteren. Ik merk erg dat tegenwoordig mensen veel tegelijk willen doen. Toch ben ik wel blij dat hij bij ons in het college aanwezig kon zijn. Natuurlijk was hij er niet echt, hij was er namelijk doormiddel van een hologram. Wat een uitvinding! Het was erg interessant, hij vertelde dat er nieuwe abonnementen afgesloten konden worden. Door dit abonnement kun je nu niet ieder jaar een nieuwe mobiele telefoon uitzoeken. Maar je mag ieder kwartaal een keuze maken uit meer dan 200 modellen die in dat kwartaal nieuw ontwikkeld zijn. De oude mag je houden, maar zal maar een jaar werken. Daarna gaat hij niet meer aan.
Natuurlijk is de telefoon ook aangesloten op het ID-net. Lekker makkelijk, met het ID-net is mijn mobiele telefoon overal mee gesynchroniseerd, net zoals mijn auto, mijn geld en zelfs mijn huis. Zo kan ik met een vingerafdruk mijn hele leven regelen. Echt ideaal dat alles zo op elkaar afgestemd is. Ongelofelijk dat we ooit zonder hebben gekund, hoe ouderwets! Dat gedoe met die verschillende inloggegevens die aan allerlei eisen moesten voldoen en die je dan vaak ook nog vergat. Met het ID-net is het een stuk makkelijker en veiliger, je vingerafdruk is immers uniek.
Nu leg ik mijn dagboek weer weg, tot de volgende keer.
Scenario 2: trend 1 maximaal, trend 2 maximaal.
Ik was onderweg naar school. Ik zat in de sneltrein en ik zag iedereen met haar supersmartphone, laptop of tablet in de hand. Bijna iedereen heeft wel wat digitale momentjes op een dag. Ook ik zit vaak met mijn smartphone te chatten, gamen of nieuws te bekijken. Ik besefte mij dat digitalisering zich blijft ontwikkelen. Hier ligt groei. De digitale wereld gaat heel snel. Ik houd het niet altijd bij. Als er iets nieuws komt wat ik super cool vind wil ik dat meteen hebben. Mijn abonnement van mijn smartphone is vandaag afgelopen. Ik was erg benieuwd wat voor smartphones er nu in de telefoonwinkel lagen. Ik ben daarom vandaag naar de Hi Winkel gegaan en heb een lease abonnement aangeschaft op de supersmartphone 3X. Je kunt alles met de smartphone. De beste smartphone tot nu toe. Ik heb mijn oude smartphone kunnen inleveren en deze werd gerecycled. Ik liep uit de winkel en zag in de stad robots rond lopen. Dit was fascinerend om te zien. Ik vroeg me af waarom deze robots er waren. Diezelfde avond sprak ik een initiatiefnemer van de robots en vroeg hem om informatie. De robots houden de stad schoon en scheiden het afval. De robots zijn zo geprogrammeerd dat zij al het afval opsporen en deze direct te scheiden. Als de robots de stad schoon hebben gemaakt, brengen zij automatisch het afval naar een recyclingfabriek, waar al het afval wordt gerecycled. Hierna kan het worden hergebruikt. Ook kunnen sommige delen herplant worden. Hieruit groeien producten. Dit is productie op natuurlijke basis.
Het was een erg interessant en informatief gesprek. Tijd om naar huis te gaan.
Scenario 3: trend 1 minimaal, trend 2 minimaal
Lief dagboek,
Vandaag ben ik samen met mijn vriend de stad in geweest, lekker winkelen en een beetje rondkijken. Nu heb ik echt het leukste ooit gekocht, het is een speciaal spel dat je met je vrienden moet spelen. In het spel moet je een route afleggen en kan je huizen en straten kopen om geld te verdienen. Het allerleukste van dit spel is dat je het samen speelt, zo heb je lekker veel interactie met je medespelers en kun je elkaars reacties zien. Dit maakt het spel zo dynamisch, echt geniaal! Ik las in de krant dat dit het begin is van een nieuw tijdperk. Ja ik lees de krant, online het nieuws volgen kan écht niet meer.
Gisteren las ik dat bekend is geworden dat de grondstoffen die in de zee een paar jaar geleden zijn gevonden, voldoende zijn voor een heel eeuw. Eindelijk ben ik er dus vanaf! Al die ellende met dat recyclen, scheiden en denken aan onze volgende generaties . Sowieso hadden mijn klasgenoten en ik daar een hekel aan en werd dit toch iets serieuzer gekomen door mijn ouders dan door ons.
We zijn vandaag bij het bedrijf Philips geweest en daar zagen we een van de nieuwste ontwikkelingen. Een gebruikte laptop of telefoon kunnen ze door de nieuwe apparatuur geheel tot stof afbreken. Zo hoeven ze helemaal geen onderdelen opnieuw te gebruiken. Deze ontwikkeling levert Philips veel geld op, doordat de oude producten gewoon verdwijnen scheelt het veel kosten om oude onderdelen te herstellen en te hergebruiken. Het was wel een leerzaam artikel, ik ben benieuwd wat voor invloed deze uitvinding gaat hebben op de samenleving zoals we die nu kennen. Met deze filosofische gedachte ga ik afsluiten lief dagboek, tot de volgende keer.
Scenario 4: trend 1 maximaal, trend 2 minimaal
Not a Digital Moment but a Environmentally Conscious Moment
Ik ben vandaag na school naar de zoveelste geopende kringloopwinkel in de stad wezen kijken voor een gebruikte bank in mijn nieuwe studentenflat. Mijn keuze was snel gevallen op een slaapbank, zo heb ik twee meubelstukken in één op de kop weten te tikken. Bepaalde goederen die voor meerdere behoeftes zijn te gebruiken, zijn in mijn ogen de goederen van de toekomst aangezien het milieubewust is. Ik heb tevens mijn oude bed ingeleverd bij de kringloop winkel, zo heb ik nog wat korting weten te scoren op mijn nieuwe slaapbank. Ik heb vandaag ook nog even afgesproken met een goede oude vriend. Ik had hem al heel lang niet gesproken, en om hem te bereiken heb ik mijn robot postduif gestuurd. Even later kreeg ik een berichtje terug van zijn postduif, dat mijn vriend vandaag wel tijd had en graag wou afspreken. We zijn toen even in de stad wat drinken. Die postduiven doen hun werk goed als je het mij vraagt, ze zijn de communicatiemiddelen van deze tijd. Mobiele telefoons zijn heel schaars geworden deze tijd, en de mobieltjes die er nog zijn die worden haast niet meer gebruikt voor waar ze in de goeie oude tijd ontworpen zijn namelijk het bellen!
DEEL 3: Invloed van de trends op jullie business model
Veranderingen in het Business Model Canvas door de trends
Lief dagboek, Vandaag hebben we een zeer interessante les gehad van Lee Kun-hee, de directeur van Samsung. Hij gaf ons dit gastcollege een uur voordat hij zijn nieuwe acties in Hongkong ging presenteren. Ik merk erg dat tegenwoordig mensen veel tegelijk willen doen. Toch ben ik wel blij dat hij bij ons in het college aanwezig kon zijn. Natuurlijk was hij er niet echt, hij was er namelijk doormiddel van een hologram. Wat een uitvinding! Het was erg interessant, hij vertelde dat er nieuwe abonnementen afgesloten konden worden. Door dit abonnement kun je nu niet ieder jaar een nieuwe mobiele telefoon uitzoeken. Maar je mag ieder kwartaal een keuze maken uit meer dan 200 modellen die in dat kwartaal nieuw ontwikkeld zijn. De oude mag je houden, maar zal maar een jaar werken. Daarna gaat hij niet meer aan.
Natuurlijk is de telefoon ook aangesloten op het ID-net. Lekker makkelijk, met het ID-net is mijn mobiele telefoon overal mee gesynchroniseerd, net zoals mijn auto, mijn geld en zelfs mijn huis. Zo kan ik met een vingerafdruk mijn hele leven regelen. Echt ideaal dat alles zo op elkaar afgestemd is. Ongelofelijk dat we ooit zonder hebben gekund, hoe ouderwets! Dat gedoe met die verschillende inloggegevens die aan allerlei eisen moesten voldoen en die je dan vaak ook nog vergat. Met het ID-net is het een stuk makkelijker en veiliger, je vingerafdruk is immers uniek.
Nu leg ik mijn dagboek weer weg, tot de volgende keer.

Ik was onderweg naar school. Ik zat in de sneltrein en ik zag iedereen met haar supersmartphone, laptop of tablet in de hand. Bijna iedereen heeft wel wat digitale momentjes op een dag. Ook ik zit vaak met mijn smartphone te chatten, gamen of nieuws te bekijken. Ik besefte mij dat digitalisering zich blijft ontwikkelen. Hier ligt groei. De digitale wereld gaat heel snel. Ik houd het niet altijd bij. Als er iets nieuws komt wat ik super cool vind wil ik dat meteen hebben. Mijn abonnement van mijn smartphone is vandaag afgelopen. Ik was erg benieuwd wat voor smartphones er nu in de telefoonwinkel lagen. Ik ben daarom vandaag naar de Hi Winkel gegaan en heb een lease abonnement aangeschaft op de supersmartphone 3X. Je kunt alles met de smartphone. De beste smartphone tot nu toe. Ik heb mijn oude smartphone kunnen inleveren en deze werd gerecycled. Ik liep uit de winkel en zag in de stad robots rond lopen. Dit was fascinerend om te zien. Ik vroeg me af waarom deze robots er waren. Diezelfde avond sprak ik een initiatiefnemer van de robots en vroeg hem om informatie. De robots houden de stad schoon en scheiden het afval. De robots zijn zo geprogrammeerd dat zij al het afval opsporen en deze direct te scheiden. Als de robots de stad schoon hebben gemaakt, brengen zij automatisch het afval naar een recyclingfabriek, waar al het afval wordt gerecycled. Hierna kan het worden hergebruikt. Ook kunnen sommige delen herplant worden. Hieruit groeien producten. Dit is productie op natuurlijke basis.
Het was een erg interessant en informatief gesprek. Tijd om naar huis te gaan.
Scenario 3: trend 1 minimaal, trend 2 minimaal
Lief dagboek,
Vandaag ben ik samen met mijn vriend de stad in geweest, lekker winkelen en een beetje rondkijken. Nu heb ik echt het leukste ooit gekocht, het is een speciaal spel dat je met je vrienden moet spelen. In het spel moet je een route afleggen en kan je huizen en straten kopen om geld te verdienen. Het allerleukste van dit spel is dat je het samen speelt, zo heb je lekker veel interactie met je medespelers en kun je elkaars reacties zien. Dit maakt het spel zo dynamisch, echt geniaal! Ik las in de krant dat dit het begin is van een nieuw tijdperk. Ja ik lees de krant, online het nieuws volgen kan écht niet meer.
Gisteren las ik dat bekend is geworden dat de grondstoffen die in de zee een paar jaar geleden zijn gevonden, voldoende zijn voor een heel eeuw. Eindelijk ben ik er dus vanaf! Al die ellende met dat recyclen, scheiden en denken aan onze volgende generaties . Sowieso hadden mijn klasgenoten en ik daar een hekel aan en werd dit toch iets serieuzer gekomen door mijn ouders dan door ons.
We zijn vandaag bij het bedrijf Philips geweest en daar zagen we een van de nieuwste ontwikkelingen. Een gebruikte laptop of telefoon kunnen ze door de nieuwe apparatuur geheel tot stof afbreken. Zo hoeven ze helemaal geen onderdelen opnieuw te gebruiken. Deze ontwikkeling levert Philips veel geld op, doordat de oude producten gewoon verdwijnen scheelt het veel kosten om oude onderdelen te herstellen en te hergebruiken. Het was wel een leerzaam artikel, ik ben benieuwd wat voor invloed deze uitvinding gaat hebben op de samenleving zoals we die nu kennen. Met deze filosofische gedachte ga ik afsluiten lief dagboek, tot de volgende keer.
Scenario 4: trend 1 maximaal, trend 2 minimaal
Not a Digital Moment but a Environmentally Conscious Moment
Ik ben vandaag na school naar de zoveelste geopende kringloopwinkel in de stad wezen kijken voor een gebruikte bank in mijn nieuwe studentenflat. Mijn keuze was snel gevallen op een slaapbank, zo heb ik twee meubelstukken in één op de kop weten te tikken. Bepaalde goederen die voor meerdere behoeftes zijn te gebruiken, zijn in mijn ogen de goederen van de toekomst aangezien het milieubewust is. Ik heb tevens mijn oude bed ingeleverd bij de kringloop winkel, zo heb ik nog wat korting weten te scoren op mijn nieuwe slaapbank. Ik heb vandaag ook nog even afgesproken met een goede oude vriend. Ik had hem al heel lang niet gesproken, en om hem te bereiken heb ik mijn robot postduif gestuurd. Even later kreeg ik een berichtje terug van zijn postduif, dat mijn vriend vandaag wel tijd had en graag wou afspreken. We zijn toen even in de stad wat drinken. Die postduiven doen hun werk goed als je het mij vraagt, ze zijn de communicatiemiddelen van deze tijd. Mobiele telefoons zijn heel schaars geworden deze tijd, en de mobieltjes die er nog zijn die worden haast niet meer gebruikt voor waar ze in de goeie oude tijd ontworpen zijn namelijk het bellen!
DEEL 3: Invloed van de trends op jullie business model
Veranderingen in het Business Model Canvas door de trends
Klantrelaties Doordat KIJK magazine ook geautomatiseerde diensten gaat leveren, door de ontwikkeling van de app, zal KIJK magazine nieuwe klanten aantrekken; klantenacquisitie. De klant kan nu een magazine samenstellen die op maat is afgestemd. Dit kan de relatie stimuleren. Daarnaast zal KIJK magazine zich blijven richten op de huidige klant; klantretentie. Dit doen zij door online communicaties goed te onderhouden. Er zal meer interactie komen tussen KIJK magazine en haar abonnees, omdat mensen direct kunnen reageren op een gelezen artikel. De snellere interactie zal door de digitalisering vooral plaats vinden via Social Media als Twitter en Facebook .
Klantsegmenten Doordat er een applicatie ontwikkeld wordt zal KIJK magazine bewust een belangrijke klantengroep toevoegen, namelijk jongeren. Aangezien het nu makkelijk wordt het blad op je smartphone of tablet te downloaden. Zij zullen hier meer gebruik van maken dan de huidige doelgroep van KIJK magazine. De losse verkoop zal voor een groot deel verdwijnen, terwijl aan de andere kant het aantal abonnementhouders zal toenemen, die KIJK magazine via de app zullen ontvangen.
Kanalen De abonnementsbladen zullen door de digitalisering minder worden thuisbezorgd, tevens zal de losse verkoop van het fysieke tijdschrift afnemen. De digitale kanalen zullen nog meer worden uitgebreid, het magazine zal via de applicatie digitaal te lezen zijn. Wil men van de KIJK applicatie gebruik maken, moet men eerst in de appstore of playstore de KIJK applicatie downloaden. Internet zal dus een belangrijke kanaal worden, wanneer het gaat om verspreiding van het magazine.
Inkomstenstromen Er ontstaat een minder vaste inkomstenbron, de lezer kan nu namelijk door de digitale applicatie bepalen welk artikel hij/zei wil afnemen. Dus de inkomsten kunnen nu per magazine verschillen. De inkomstenbron van thuisbezorging en losse verkoop van tijdschriften zal dalen. Men zal namelijk het KIJK magazine meer digitaal afnemen. De inkomsten van digitale afnemers zullen uiteraard wel toenemen.
Key partners: Voor KIJK magazine is de hoofdkeypartner Sanoma Media B.V. Deze keypartner zal blijven, echter zal de productie van de magazines afnemen. Dit heeft als oorzaak dat KIJK magazine zich meer gaat richten op de digitale wereld. Om het business model canvas goed te laten werken, zal er een keypartner worden toegevoegd. KIJK magazine zal gaan een strategische alliantie aangaan met een ICT bureau, dit leidt tot acquisitie van resources. Post NL zal ook een keypartner worden, doordat KIJK magazine hergebruik toe zal gaan passen. Gelezen bladen kunnen gratis worden teruggestuurd naar KIJK magazine. Post NL krijgt een kleine vergoeding.
Key activiteiten
De kernactiviteit blijft het leveren van KIJK magazine, het blijft kwaliteitsmanagement. De kwaliteit van het (digitale) magazine zal behouden moeten worden. Een goed functionerende applicatie die gemakkelijk in gebruik is, zal KIJK magazine toevoegen aan de kernactiviteiten. Dit is belangrijk om met succes te opereren.
Waarde proposities
Gemak van maandelijkse thuisbezorging al worden gewaarborgd, daarnaast wordt het gemak uitgebreid. Doordat KIJK magazine digitaal kan worden doorgebladerd, kan de lezer altijd en overal via de app artikelen lezen.
Daarnaast wordt KIJK magazine door de app meer toegankelijk, omdat men deze eenvoudig via de Appstore of Google Play worden gedownload.
Customization wordt ook toegevoegd als waarde propositie, de klant kan namelijk kiezen welk artikel zij wil lezen en welke niet. Hierdoor wordt specifiek op de behoefte van de klant afgestemd.
Kostenstructuur
Klantsegmenten Doordat er een applicatie ontwikkeld wordt zal KIJK magazine bewust een belangrijke klantengroep toevoegen, namelijk jongeren. Aangezien het nu makkelijk wordt het blad op je smartphone of tablet te downloaden. Zij zullen hier meer gebruik van maken dan de huidige doelgroep van KIJK magazine. De losse verkoop zal voor een groot deel verdwijnen, terwijl aan de andere kant het aantal abonnementhouders zal toenemen, die KIJK magazine via de app zullen ontvangen.
Kanalen De abonnementsbladen zullen door de digitalisering minder worden thuisbezorgd, tevens zal de losse verkoop van het fysieke tijdschrift afnemen. De digitale kanalen zullen nog meer worden uitgebreid, het magazine zal via de applicatie digitaal te lezen zijn. Wil men van de KIJK applicatie gebruik maken, moet men eerst in de appstore of playstore de KIJK applicatie downloaden. Internet zal dus een belangrijke kanaal worden, wanneer het gaat om verspreiding van het magazine.
Inkomstenstromen Er ontstaat een minder vaste inkomstenbron, de lezer kan nu namelijk door de digitale applicatie bepalen welk artikel hij/zei wil afnemen. Dus de inkomsten kunnen nu per magazine verschillen. De inkomstenbron van thuisbezorging en losse verkoop van tijdschriften zal dalen. Men zal namelijk het KIJK magazine meer digitaal afnemen. De inkomsten van digitale afnemers zullen uiteraard wel toenemen.
Key partners: Voor KIJK magazine is de hoofdkeypartner Sanoma Media B.V. Deze keypartner zal blijven, echter zal de productie van de magazines afnemen. Dit heeft als oorzaak dat KIJK magazine zich meer gaat richten op de digitale wereld. Om het business model canvas goed te laten werken, zal er een keypartner worden toegevoegd. KIJK magazine zal gaan een strategische alliantie aangaan met een ICT bureau, dit leidt tot acquisitie van resources. Post NL zal ook een keypartner worden, doordat KIJK magazine hergebruik toe zal gaan passen. Gelezen bladen kunnen gratis worden teruggestuurd naar KIJK magazine. Post NL krijgt een kleine vergoeding.
Key activiteiten
De kernactiviteit blijft het leveren van KIJK magazine, het blijft kwaliteitsmanagement. De kwaliteit van het (digitale) magazine zal behouden moeten worden. Een goed functionerende applicatie die gemakkelijk in gebruik is, zal KIJK magazine toevoegen aan de kernactiviteiten. Dit is belangrijk om met succes te opereren.
Waarde proposities
Gemak van maandelijkse thuisbezorging al worden gewaarborgd, daarnaast wordt het gemak uitgebreid. Doordat KIJK magazine digitaal kan worden doorgebladerd, kan de lezer altijd en overal via de app artikelen lezen.
Daarnaast wordt KIJK magazine door de app meer toegankelijk, omdat men deze eenvoudig via de Appstore of Google Play worden gedownload.
Customization wordt ook toegevoegd als waarde propositie, de klant kan namelijk kiezen welk artikel zij wil lezen en welke niet. Hierdoor wordt specifiek op de behoefte van de klant afgestemd.
Kostenstructuur
KIJK magazine zal een waardegestuurd business model behouden. Vaste kosten zullen tijdelijk toenemen voor een investering van de ontwikkeling van de KIJK applicatie. Deze extra kosten zullen worden opgevangen, omdat KIJK magazine minder papieren magazines zal gaan produceren. Dit komt doordat meer klanten KIJK magazine digitaal gaan doorlezen.
KIJK magazine wil de magazines gaan hergebruiken. Door de samenwerking met Post NL zal KIJK magazine een vergoeding geven. Als veel mensen hier gebruik van maken, zal de gemiddelde kosten per eenheid dalen; dit leidt tot schaalvoordelen.
Key resources
KIJK magazine wil de magazines gaan hergebruiken. Door de samenwerking met Post NL zal KIJK magazine een vergoeding geven. Als veel mensen hier gebruik van maken, zal de gemiddelde kosten per eenheid dalen; dit leidt tot schaalvoordelen.
Key resources
Voor een sterk businessmodel is het belangrijk dat er in de applicatie de patenten en de auteursrechten gewaarborgd blijven, deze key resources zijn essentieel om de waardepropositie te behouden. Zo kan KIJK magazine de relatie goed onderhouden met de klantsegmenten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten